Hej!
Ville bara höra vad ni har för kunskap kring Metronidalol (kräm, lokalt). Jag har fått detta utskrivet för vad jag tror (läkaren på vådcentralen var snäll, men tyvärr rätt okunnig) är steroidutlöst rosacea. Jag har nämligen atopiska eksem och har under hela min uppväxt fram till nu varit beroende av att använda kortisonkrämer (milda) i ansiktet. Jag har alltid haft lätt att bli röd i ansiktet men denna gång utlöstes ett utbrott efter att jag hade varit och solat samt använt kortison i ansiktet ett tag och jag var blossande röd och svullen i en vecka.
Jag blev dock nervös nu när jag läste nåt om att den krämen är cancerogen! Min läkare pratade om att man inte skulle sola, men uttryckte sig som att det var för att det förtog effekten av krämen och inte för att det var farligt. Och i bipacksedeln står det enbart att sol skall undvikas i 4 timmar efter insmörjning.
Sol är för min hud ganska bra, det har en mycket positiv effekt på mina eksem och därför vill jag gärna fortsätta sola försiktigt om det inte verkar förvärra rosacean. Jag vet att detta kan vara individuellt. Men jag vågar absolut inte om det är så att detta kan leda till större risk för hudcancer (något jag redan oroar mig över).
Har någon en uppfattning om detta och har någon tips på en hudläkare i Linköping eller i Göteborg som kan något om rosacea?
Tack på förhand!!
//Elle

Reply With Quote