PDA

View Full Version : Min story

Clara
26th December 2005, 08:06 PM
Hej hopp!

Clara heter jag.. 23 år fyllda och ny här på forumet.. :wink:

Mitt första Rosaceautrbott fick jag under min graviditet för ca 1 år sedan (innan dess har jag aldrig haft nått liknande) men då trodde läkaren att det var eksem eftersom jag har atopiska eksem på resten av kroppen.. :roll:
Så jag behandlades med kortison i ansiktet och Rosacean blev värre..

Efter graviditeten googlade jag själv när jag lessnat på läkarnas okunskap. Konstaterade sorgset att det är Rosacea jag har och inget annat. :cry:
Tillbaka till läkaren som kommer på att det visst var det jag har... :evil:

Nu har jag alltså haft diganosen i drygt 1 år och även konstaterat att mina ögon som skaver, kliar och svullnar inte alls är allergi utan ocular Rosacea :cry:

Jag äter sedan 5 veckor tillbaka Tetracyklin 250mg 2ggr/dag samt smörjer ansiktet med metronidazol 2ggr/dag.
Dessvärre får jag fortfarande utbrott som startar med:
*Kliande små små utslag (ser ut som mygbet) - är detta pustler eller vad det heter?
*Rodnad
*Svullnad
*Skavande och kliande ögon
*Sveda i ansiktet

Utbrotten kommer och går men oftast har jag 2 ritkigt jobbiga varje månad som varar i ett par dagar varje gång.
Senast fick jag innan jul och det håller fortfarande i sig :(

Min läkare menar att min Rosacea säkert kommer att försvinna när jag slutar att amma min dotter då detta enligt henne beror på hormonerna som är i oordning pga graviditeten och ammningen.
Kan detta stämma?

Jag har ännu inte kommit underfull med vad jag har för triggers.. men jag blir märkbart sämre av blåst, kyla, värme och stress..och sömnbrist (inte så bra när man har en 9 månaders bebis hemma... :!: :!: :!: :roll: )

Så nu letar jag efter alla dess olika råd, krämer, mediciner och allt som hjälpa kan..

Det känns som om mitt liv förstörs så av Rosacean.
Jag kan inte njuta fullt ut av tiden med min älskade Meja (min dotter) då jag ofta ofta lider av klåda, sveda eller besvärande ögon :cry:

Det är skandal att inte mer pengar läggs på forskning om Rosacea!!

Clara
26th December 2005, 08:06 PM
Sorry this message was supposed to be posted in the Swedes forum... :oops:

alpha_waves
2nd January 2006, 06:41 PM
Clara, hvordan går det? fik du overbevist om roxiethromycin? jeg gætter at 150 mg rixiethromycin er hen ad det samme som 500 mg tetracyclin..lidt effekt men ikke helt det vilde